marți, 10 noiembrie 2015

arta in fata casei

Daca nu ajung eu la "Spiral Jetty", vine "Spiral Jetty" la mine, mi-am zis zilele trecute in timp ce plimbam cainele.  Sunt indragostita de "land art", dar manifestarile de gen sunt de fiecare data departe, nu ca n-ar exista inca. Cunosc un domn care face land art si care ma invita in fiecare toamna pe Mont St-Hilaire unde el participa la "Création-sur-le-champ", dar ba sunt plecata in perioada aia, ba nu am timp, din pacate.
Dar surpriza! Pe strada paralela cu a mea, vecinul care face iarna ursi din zapada, vara cai din sarma si toamna vrajitoare din orice, facuse o spirala din frunze, in fata casei lui si alta putin pe terenul vecinului.

Cum se afla in fara casei, i-am cerut permisiunea sa fac poze si i-am multumit pentru asa o frumusete. Ii multumisem si-l felicitasem si pentru calul gigantic din sarma din fata casei de asta vara (l-am pozat candva, dar nu mai gasesc poza). Cateva zile mai tarziu langa cal se afla si-un manz (cel din poza). Calul a parasit terenul (cam greu sa tunzi iarba "printre" cal), manzul a ramas.

Motivul pentru care iubesc "land art" e ca e arta cea mai nepretentioasa, poate la fel de nepretentioasa ca "arte povera", dar pentru realizarea ei avem nevoie de si mai putine lucruri: niste vopsea de cele mai multe ori si niste unelte. Eventual de sarma. Materia prima este cea gasita la locul respectiv (hihihi, imi vine sa scriu mai degraba "on the spot" sau "sur place"). Opera de arta trebuie sa schimbe foarte putin sau deloc locul unde este amplasata si sa fie nepermanenta.

Da, arta ar trebui sa faca parte din viata noastra si sa fie accesibila. Chiar daca este efemera. De fapt cred ca avem nevoie de vremelnicie, caci daca frumosul e permanent, ajungem sa nu-l mai distingem.
Vecinul omului cu calul strangea de zor frunzele din fata casei. El nu face arta, ma gandesc. Apoi ma uit la el si realizez ca face performanta, desi habar n-are. Ma induioseaza infrigurarea cu care bietul om umple al douazecilea-probabil sac cu frunze. Nu, nu i-am cerut voie sa-i filmez prestatia, dar ar fi trebuit. :))


Aveti aici cateva opere efemere de pe Mont St-Hilaire, sper sa va placa. Manifestarea artistica are loc la inceputul lunii octombrie si se desfasoara intr-o livada de meri, imediat dupa cules. Imi place legatura cu pamantul care ne hraneste nu numai trupul...
PS- Poza cu Spiral Jetty a artistului Robert Smithson e luata de aici: http://climb-utah.com






Niciun comentariu :

Trimiteți un comentariu